Fernando Alonso odjede v neděli svou 400. velkou cenu. Podívejme se na průřez jeho kariérou

Fernando Alonso odjede v Mexiku o tomto víkendu 400. velkou cenu. Bude jediným jezdcem, který bude mít na kontě 400 velkých cen. V žebříčku jezdců s největším počtem závodů je právě on první před Hamiltonem (351 závodů) a Raikonenem (349 závodů). Z ostatních nynějších jezdců má nejvíce závodů na kontě Sergio Pérez (276) a Ricciardo (257 závodů)…

To bylo čisté porovnání. Nyní už ale něco o kariéře Fernanda Alonsa.

2001 – Minardi

Jeho kariéra začala v roce 2001 v týmu Minardi, kde nezískal žádný bod a v šampionátu jezdců byl 23. ale předváděl slušné výkony, čehož si začal všímat například Renault, do kterého následně přešel, ale jen jako testovací jezdec. Mimojiné také v tentýž rok testoval s týmem Jaguar.

2002-2006 – Renault

V roce 2003 propustil Briatore (tehdejší šéf Renaultu) Buttona a místo něj posadil do monopostu Alonsa. Ten získal v Malajsii pole position, ale v závodě měl tvrdou nehodu. O dva závody později byl druhý ve své domácí GP a v Maďarsku se stal tehdejším nejmladším jezdcem, který vyhrál závod.

V roce 2004 skončil Alonso čtvrtý v šampionátu. Před ním byli jen Schumacher, Barrichello a Button.

V roce 2005 Alonso dominoval a získal první titul mistra světa.

V roce 2006 Alonso dominoval, ale už ne tak moc. Vyhrál titul mistra světa před Schumacherem.

2007 – McLaren

Už na konci roku 2005 bylo oznámeno, že Alonso na konci roku 2006 skončí u Renaultu. V roce 2007 totiž přešel do McLarenu a posadil se vedle Lewise Hamiltona, který prohrál titul mistra světa o jeden bod za Kimim Raikonenem…

2008-2009 – Renault

Návrat… Alonso se v roce 2008 vrátil do Renaultu, ale zářné už to nebylo. V šampionátu skočil pátý za týmovým kolegou, který vyhrál svůj první titul.

V roce 2009 se forma Renaultu propadla a v šampionátů byl jako tým až osmý… Alonsovi kolegové Grosjean a Piquet junior nebodovali…

2010-2014 – Ferrari

V roce 2010 přešel do Ferrari, kde doufal v titul a nebyl od něj daleko… Unikl mu jen o čtyři body a jednoho Vettela.

V roce 2011 se forma Ferrari propadla a Alonso skončil až čtvrtý bez nadějí na titul…

V roce 2012 vyhrál Alonso třikrát a titul mu unikl jen o 3 body…

V roce 2013 skončil Alonso druhý o pěkný kus za Vettelem a o pěkný kus před zbytkem světa, ale vyhrál jen dvakrát. To bylo jeho poslední vítězství ve Formuli 1…

V roce 2014 se forma Ferrari opět propadla a Alonso skončil až šestý a bez vítězství a jeho nejlepším umístěním bylo třetí místo v číně…

2015-2018 – McLaren

V roce 2015 se Alonso vrátil k McLarenu, ale zářné už to také nebylo… Nejlepší umístění byla dvě pátá místa v roce 2015…

Ve zbylých letech za McLaren už dojížděl okolo desátého místa a v roce 2018 oznámil odchod, po kterém by si málo kdo mohl myslet, že ještě někdy Alonso usedne do F1…

2021-2022 – Alpine

A ano, Alonso se o tři roky později vrátil do F1 a to za francouzský tým Alpine, který vznikl přejmenováním Renaultu, za který Alonso již závodil… Jeho nejlepším umístěním bylo čtvrté místo v Maďarsku 2021 a tři pátá místa v roce 2022, ale Alonso již před koncem sezony potvrdil přestup do Astonu Martin, jelikož nebyl v Alpinu spokojený…

2023-dosud – Aston Martin

Fernando Alonso v roce 2023 přestoupil do týmu Aston Martin, jehož forma vzestala. Hned v prvním závodě v Bahrajnu 2023 získal třetí místo hned za dominujícími Red Bully. To samé zopakoval v Saúdské Arábii, Austrálii a v Miami, poté v Monaku dojel druhý, v Kanadě druhý, v Nizozemsku druhý a v Brazílii třetí, ale na onen nejvyšší stupínek nedosáhl…

Forma Aston Martinu v roce 2024 opadla a nejlepším dosavadním umístěním této sezony je pro Alonsa páté místo v Saúdské Arábii a v šampionátu mu patří deváté místo…

Od jara roku 2025 nastoupí do Aston Martinu Adrian Newey a bude se tedy podílet na monopostu pro rok 2026, takže pokud se vstup do nové éry pravidel Astonu podaří… Uvidíme například v roce 2026, či 2027 Alonsa na galavečeru FIA s titulem mistra světa? Sice je už nyní Alonsovi 43 let, takže na Formuli 1 je to už postarší pán, ale víme čeho dosáhl třeba Juan Manuel Fangio (jel závod ve věku 47 let) nebo Luis Chiron (odjel elkou cenu ve věku 55 let a 9 měsíců – drží rekord). Samozřejmě za dob Juana Manuela Fangia byly Formule pomalejší a méně namáhavé, ale co my víme…

Zdroj náhledového obrázku: BBC.com

Discover more from Javan

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading